Bronzen Bolussen

vrijdag 31 oktober
 

Fietsend door Haarlem zie ik overal in het groen van parken en parkjes, pleinen en rotondes, wegen en paden bronzen bolussen staan, die als blinde wachters staren naar brave burgers die komen mijmeren over memorabele momenten uit de Haarlemse historie ............ GEMISTE KANS!!!.


Zo begon de uitnodiging van Douwe IJskamp aan Wie Maakt Haarlem om te praten over de beeldende kunst in de publieke ruimte. Hieronder vervolgt de uitnodiging en helemaal onderaan kun je de presentatie terug vinden. We begonnen op vrijdag de 31ste met 4 mensen maar wellicht krijgt het een vervolg, de presentatie sluit immers ook af met een vraagteken. Een vervolg uitnodiging op locatie? we zullen we het wel zien.

 

Nieuwe inwoner siert rotonde; dit kan ook anders!!!

Afbeelding kunstwerk rotonde
 
 

In de architectuur, productvormgeving en grafische vormgeving zijn thema’s als duurzaamheid, transitie en participatie allang onderwerp van onderzoek en ontwikkeling. In de ivoren torens van beeldende kunstenaars en opdrachtgevers lijkt deze manier van denken nog niet doorgedrongen- althans niet in Haarlem e.o. Een gemiste kans, omdat de aankleding van de openbare ruimte een heel belangrijke rol kan spelen in de beleving en kwaliteit van een stad.

Aan de hand van de onderstaande presentatie wil ik samen met jullie onderzoeken of deze gemiste kans goed gemaakt kan worden.
Ik presenteer aan de hand van een aantal best practices en concrete situaties in Haarlem een ontwerpmodel, dat een heel andere invalshoek geeft voor kunst in de openbare ruimte. Doel van het model is om de wethouder te inspireren tot een ander format voor aanbesteding en het voortaan uitnodigen van teams van vormgevers, kunstenaars en techneuten.


Groet, Douwe

 

De presentatie van Douwe over bronze bolussen en de zoektocht naar nieuwe vormen van kusnt in de publieke ruimte.

 
 

Dia 1
Probleemstelling: kan de beeldende kunst in de openbare ruimte van Haarlem anders? Terwijl ontwerpers actief zijn in het transitiedebat en zo tot nieuwe oplossingen komen, lijkt dit debat aan beeldende kunstenaars voor bij te gaan. Het is in ieder geval niet zichtbaar in de haarlemse openbare ruimte.
Aanname: kunst die niet aansluit bij wat leeft, krijgt geen betekenis in de levens van mensen of de cultuur van de stad. Er ontstaat dan geen binding/functie met het beeld/de plek.

Dia 2
Voorbeeld van vergelijkbare ruimtelijke situatie, maar anders opgelost.

Dia 3
De aanleiding voor de probleemstelling: vijver en zitplek in midden van druk verkeersplein heeft geen functie/betekenis.

Dia 4 t/m 6
Dia 4: Overzicht situatie beeldende kunst in de openbare ruimte van Haarlem.
Dia 5: Vergeten beeld
Dia 6: Misplaatst beeld.

Dia 7 t/m 9
Inzicht in “markt”situatie beeldende kunst in de openbare ruimte van Nederland.

Dia 10 t/m 15
Wat doen ontwerpers anders dan beeldende kunstenaars [bron: www.dutchprofiles.com].

Dia 16 t/m 21
Voorbeelden van beeldende kunst in de openbare ruimte die wel ingaat op het transitiedebat [dia 18: beelden op dak luchtkoker bij OBA, Amsterdam].

Dia 22
De uitdaging om het anders te doen.